Wat moeten de doen met deze diep ingesleten houdingspatronen nu de meesten van ons lange dagen maken achter de computer? Is het mogelijk deze patronen te doorbreken? Het antwoord is ja, maar het is niet zo gemakkelijk als je wellicht denkt.

Als je je houding gaat verbeteren, zul je je vaker bewust worden van je computernek. Je gaat met de beste bedoelingen achter de computer zitten en een paar minuten later zit je met je hoofd naar voren en naar beneden. Het is een slechte gewoonte die waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat taken die veel concentratie vragen, zoals computerwerk, niet erg natuurlijk zijn aangezien we evolutionair gezien gewoon nog jagers en verzamelaars zijn.

Allereerst moeten we kennis nemen van de top 3 slechte houdingsgewoonten. Hieronder beschrijf ik drie van de vele valkuilen waar we in kunnen vallen als we proberen onze houding achter de computer te veranderen.

Valkuil 1: jezelf in de “juiste” houding houden. Dit hebben we allemaal wel eens gedaan. Je denkt bij jezelf: “ ik heb verdorie de controle hier en ik laat mijn hoofd niet naar voren en beneden gaan”. Je spant dan de spieren in je nek en schouders aan. Als je deze fout maakt, krijg je gegarandeerd last van je nek en schouders, hoe mooi recht je ook zit.

Valkuil 2: denken dat inzakken hetzelfde is als ontspannen. Misschien ben je in de eerste valkuil getrapt en heb je daar wat van geleerd- dus probeer je je zoveel mogelijk te ontspannen en reken je erop dat je lichaam daar wel raad mee weet. Helaas ontspan je dan de diepe houdingsspieren die je rechtop moeten houden, en je hele ruggegraat zakt naar voren in een kromme houding.

Valkuil 3: Het belang van denken onderschatten. Je maakt een onderscheid tussen het fysieke deel ( je lichaam in de juiste houding) en het mentale deel (je werk doen). Maar zoals we net hebben gezien, wordt je hoofd automatisch naar voren en beneden getrokken door de concentratie en de stress-reactie. Als je alles gescheiden houdt, ga je waarschijnlijk een gevecht aan met jezelf – een deel van je zegt je om je hoofd naar voren en naar beneden te trekken, en een ander deel van je zegt je dat je dat niet moet doen – waardoor je weer gespannen wordt.

Verwarrend? Dat komt doordat houdingsproblemen complex zijn, dus het is normaal als je een beetje in de war bent. Maar met een beter begrip van de situatie kun je beginnen te werken aan de oplossing.

Lees het volgende blog voor 4 oplossingen voor de computernek
Back to the previous post in this series

Site by Alsjeblaft!